Produkty w koszyku (0)
Koszyk jest pusty
MOJE ULUBIONE
Lista jest pusta

Nie tylko wiedza, czyli jakie cechy powinna posiadać każda pielęgniarka?

Nie tylko wiedza, czyli jakie cechy powinna posiadać każda pielęgniarka?

Praca pielęgniarki to trudny i wymagający zawód. Wymaga specjalistycznej wiedzy i wielu umiejętności. Jakie dokładnie? Oto lista najważniejszych cech, którymi wyróżniają się dobre pielęgniarki.


Aksjologia etyki pielęgniarstwa

Zacznijmy od tego, że aksjologia jest nauką o wartościach moralnych i zajmuje się ustalaniem wzorców moralnego postępowania, wzorów osobowych, kryteriami ocen zachowań moralnych, określeniem dobra najwyższego. Najważniejsze informacje na ten temat aksjologii pielęgniarstwa przedstawia poniższa grafika.

aksjologia pielęgniarstwa

Najważniejsze cechy dobrej pielęgniarki

Praca pielęgniarki jest bardzo wymagająca zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Osoba, która chce ją dobrze wykonywać, musi wyróżniać się wieloma różnymi cechami charakteru. Te najważniejsze zebraliśmy poniżej.

1. Troska o pacjentów

Wydaje się to oczywiste. Większość ludzi zresztą uważa, że pielęgniarka podejmuje pracę w tym zawodzie właśnie dlatego, że opiekuńczość jest głównym wyróżnikiem spośród wszystkich innych cech charakteru. I w większości przypadków rzeczywiście tak jest, ale trzeba też pamiętać o tym, że wiele osób stawia na pierwszym miejscu inne wartości jak chociażby bezpieczeństwo pracy. A opieka pielęgniarska ma ogromne znaczenie dla pacjentów. Pielęgniarka, która wykazuje prawdziwą troskę o to, jak czują się pacjenci, będzie miała ważny wpływ na jakość opieki nad pacjentami.

2. Zdolności komunikacyjne

To zdecydowanie jedna z kluczowych zdolności pielęgniarek. W końcu praca pielęgniarki to praca z ludźmi: pacjentami i ich rodzinami, lekarzami, innymi pielęgniarkami. Bez umiejętności skutecznego komunikowania się, nie ma mowy o porozumieniu, dochodzi do błędów medycznych, pacjenci mogą się czuć zaniedbani lub źle poinformowani, a to wpłynie zarówno na ich sferę fizyczną, jak i psychiczną. Sprawdź, jak rozmawiać z pacjentem, by od samego początku budować atmosferę wzajemnego szacunku. Poprzez właściwe ustalanie priorytetów oraz ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych można sprawować lepszą opiekę, zagwarantować pacjentom poczucie bezpieczeństwa, nie mówiąc już o tym, że osoba, która umie sprawnie się komunikować, ma duże szanse na zrobienie kariery zawodowej.

3. Empatia

Pielęgniarki opiekują się na co dzień wieloma pacjentami. Dobra pielęgniarka potrafi jednak okazać serce każdemu z pacjentów i dołoży wszelkich starań, by wykazać się zrozumieniem dla jego aktualnej sytuacji. Ćwicząc empatię, pielęgniarki znacznie lepiej opiekują się swoimi pacjentami, koncentrują się na opiece nad nimi, a nie tylko oddają się rutynowemu wykonywaniu poszczególnych czynności. Pacjenci, którzy odczują takie podejście z pewnością będą się czuli lepiej zaopiekowani. Ma to szczególne znaczenie w przypadku pracy z osobami starszymi i schorowanymi.

Sprawdź: Opieka nad osobą starszą – na czym polega, jak zachować najwyższe standardy higieny

4. Dbałość o szczegóły

Praca pielęgniarki to bez wątpienia praca pod ogromną presją. Z jednej strony wiąże się z wykonywaniem pewnych zadań zleconych przez lekarzy, z drugiej dochodzi konieczność podejmowania różnych decyzji samodzielnie, by zapewnić pacjentom opiekę na możliwie najlepszym poziomie. Trzeba jeszcze na to nałożyć jednoczesną opiekę nad wieloma pacjentami i ryzyko popełnienia błędu. Dobra pielęgniarka jest świadoma tego, jak bardzo odpowiedzialną pracę wykonuje i że bardzo często chodzi nie tylko o komfort pacjenta, ale o jego życie. Jeśli więc chcesz być dobrą pielęgniarką, to ważne, żebyś przywiązywała dużą wagę do szczegółów.

5. Umiejętność rozwiązywania problemów

Pielęgniarka w czasie swojej edukacji przede wszystkim zdobywa wiedzę merytoryczną i praktyczną. Bardzo ważne jest jednak także to, by miała wiedzę na temat tego, jak zachować się w sytuacji konfliktowej. Lata doświadczeń mogą w tym oczywiście pomóc, ale jeśli jesteś dopiero na początku swojej drogi, to ważne jest, byś jak najszybciej zadbała o to, by doskonalić się w tym zakresie. Umiejętność rozwiązywania problemów jest kluczowa, gdyż pielęgniarki zazwyczaj spędzają dużo czasu z pacjentami i często są osobami w głównej mierze odpowiedzialnymi za większość decyzji związanych z opieką nad pacjentami. Czasem nawet niewielkie decyzje mają wpływ na kolejne i mogą skutkować niekorzystnymi wynikami leczenia.

6. Wytrzymałość fizyczna

Ten aspekt pracy pielęgniarki jest niezwykle ważny, choć często bywa niedoceniany. Bywa tak, że pielęgniarka musi podnieść pacjenta, co znacząco obciąża kręgosłup. Do tego jeszcze dochodzą wielogodzinne dyżury w pozycji stojącej oraz konieczność przemieszczania się wiele razy między salami w ciągu dyżuru. O dziwo pielęgniarki mimo tego, że tak wiele godzin spędzają na nogach, zachowują równowagę nie tylko fizyczną, ale też emocjonalną wytrzymałością, której nie spotyka się w zbyt wielu branżach. Wytrzymałość na odpowiednim poziomie jest więc jedną z wielu ważnych cech, którą powinna mieć każda pielęgniarka. Warto mieć świadomość zagrożeń, jakie wynikają z pracy stojącej oraz poznać sposoby, które pozwolą się zrelaksować po wielogodzinnym dyżurze. Informacje na ten temat zebraliśmy w artykule: Praca stojąca – główne zagrożenia i sposoby na relaks

7. Poczucie humoru

Aby pielęgniarka mogła czerpać satysfakcję ze swojej niezwykle wymagającej i wyczerpującej pracy, musi być osobą pogodą. To niezwykle ważne, biorąc pod uwagę, z jak wieloma stresującymi sytuacjami trzeba się zmierzyć.Sprawdzone sposoby na radzenie sobie ze stresem znajdziecie w artykule: Stres w pracy i po pracy – jak sobie z nim radzić. Pogodne nastawienie działa relaksująco po bardzo wyczerpującym dniu pracy. Może przynieść ulgę, kiedy stres bierze górę. Dodatkowo poczucie humoru ma jeszcze inną zaletę. Dobrze wpływa na nastawienie pacjentów i ich rodzin do pielęgniarek. Taka postawa zdecydowanie zwiększa zaufanie i skłania do otwartości, co ma swoje przełożenie na dobrą współpracę na linii pielęgniarka – pacjent. Szczególnie w trakcie kiedy pacjenci ciężko chorują, pozytywne nastawienie pielęgniarki może wlać w ich serca odrobinę radości.

8. Zaangażowanie

To jedno z fundamentalnych założeń opieki zdrowotnej: zapewnić pacjentom bezpieczeństwo i opiekę najlepszej jakości. Innymi słowy, bądź powiernikiem swoich pacjentów. Zwracaj uwagę na ich bezpieczeństwo. Wielu pacjentów jest zdezorientowanych, kiedy trafia do szpitala, są zalęknieni i boją się zabrać głos. W takiej sytuacji nieoceniona jest pomoc pielęgniarki. Gdy stanie ona w obronie swoich pacjentów z pewnością każdy będzie darzył ją szacunkiem.

9. Chęć ciągłego rozwoju

Branża opieki zdrowotnej, tak jak i każda inna ulega wielu udoskonaleniom technologicznym, ciągle prowadzone są w tym zakresie badania. Pielęgniarki chcąc nadążyć za tymi zmianami, muszą przyjąć otwartą postawę w stosunku do nowych wyzwań. To właśnie pielęgniarka bardzo często spędza długie godziny przy łóżku pacjenta, więc uczenie się i wykorzystanie nowoczesnej wiedzy w praktyce może przynieść wymierne efekty. Naturalna chęć do nauki przyniesie z pewnością wiele korzyści. Ta ważna umiejętność dotyczy pielęgniarek w każdym wieku.

10. Umiejętność krytycznego myślenia 

Otwartość na przyjęcie nowej wiedzy to jedno, ale ważne jest, by pielęgniarka umiała przefiltrować zdobywane informacje i przełożyć teorię na praktykę. A to właśnie wymaga wykształcenia w sobie umiejętności krytycznego myślenia. To ma bardzo ważne znaczenie w sytuacjach stresowych. Niektóre pielęgniarki mają tę cechę wrodzoną, inne muszą nad nią pracować, ale nie ma wątpliwości co do tego, że jest to cecha, która znacząco ułatwia pracę.

11. Umiejętność zarządzania czasem

Pogodzenie opieki nad wieloma pacjentami równocześnie, wykonywanie obowiązków w stresujących warunkach, pilnowanie priorytetów, wypełnianie dokumentacji itd. to nie lada wyczyn w pracy pielęgniarki w czasie 12-godzinnych dyżurów. Zdolność do efektywnego zarządzania czasem jest ceniona we wszystkich branżach, podobnie jak umiejętność skoncentrowania się w pierwszej kolejności na kwestiach najważniejszych. Trzeba także nauczyć się tak planować obowiązki (gdy jest to możliwe), by znaleźć czas na regenerację. Tylko wtedy można mówić o tym, że obowiązki zostały dobrze wykonane.

12. Postawa lidera

Choć większość pielęgniarek nie myśli o swojej pracy w ten sposób, to jednak prawdą jest, że cechy przywódcze są wręcz pożądane. Jeśli pielęgniarka umie przejąć kontrolę i rolę lidera w sytuacjach kryzysowych, to również niesie to ze sobą ogromną wartość dla innych.

Modnie i profesjonalnie w zawodzie pielęgniarki

Wymienione wyżej cechy pozwalają budować pozytywny wizerunek pielęgniarki w oczach pacjentów i współpracowników. Równie ważne jest jednak to, by pielęgniarka zadbała o profesjonalny wygląd. Dzięki dobrze dobranym elementom odzieży można również zyskać zaufanie pacjentów. Bardzo praktycznym zestawem są komplety medyczne składające się z bluzy i spodni medycznych, a także fartuchy medyczne oraz żakiety zestawione ze spódnicą medyczną. Poniżej przykładowe zestawy.

modne zestawy dla pielęgniarki

Inne ciekawe propozycje elementów odzieży do pracy w zawodzie pielęgniarki można przejrzeć na stronie: https://www.uniformshop.pl/nowe-produkty

Zobacz podobne

powrót do listy

Zapisz się do newslettera!
Najlepsze okazje!