Produkty w koszyku (0)
Koszyk jest pusty
MOJE ULUBIONE
Lista jest pusta

Stres w pracy i po pracy – jak sobie z nim radzić

Stres w pracy i po pracy – jak sobie z nim radzić

Duża liczba obowiązków, hałas, wielogodzinne dyżury – przyczyn stresu zawodowego wśród lekarzy i pielęgniarek może być wiele. Zajmowanie się cierpiącymi na różne schorzenia pacjentami nie należy do łatwych. Jak stworzyć sobie dobre warunki do pracy i skutecznie odpocząć po jej zakończeniu? Skorzystaj z poniższych wskazówek, by na nowo odzyskać równowagę psychofizyczną.


Stres w pracy – przyczyny i objawy

Rozpoznanie stresu jest pierwszym krokiem na drodze do poradzenia sobie z nim. Zbyt intensywny będzie prowadził do depresji, lęków i powodował zmiany fizjologiczne jak np. wysokie ciśnienie krwi. Główne przyczyny stresu w zawodach pracowników medycznych przedstawia poniższa grafika.

Przyczyny stresu pracowników służby zdrowia

Stres może mieć odmienne symptomy u różnych osób. Do najczęstszych zalicza się: utratę poczucia humoru, zmartwienie, niepokój, poczucie zdenerwowania, drażliwość, niecierpliwość, podwyższone ciśnienie krwi, wyczerpanie, nudności, zakłócenie snu, problemy z apetytem, zaparcia lub biegunki. Na szczęście są sposoby, by poradzić sobie ze stresem zawodowym. Jakie? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej.

Jak zminimalizować stres w trakcie dyżuru

Narastanie stresu jest zjawiskiem negatywnie wpływającym na nastrój, wydajność w pracy, relacje z innymi. Emocje mają wpływ na zdrowie i jakość opieki nad pacjentami. Jak poradzić sobie ze stresem w pracy? Przede wszystkim wprowadź w życie poniższe wskazówki.

  1. Bądź wyrozumiały dla siebie i innych
    Nie ma ludzi doskonałych. Każdemu zdarza się czegoś nie wiedzieć, nie zdążyć, zapomnieć. Wzajemne pretensje, wypominanie sobie błędów i obarczanie winą nie sprzyjają atmosferze pracy. Pozwól sobie i innym na małe niedoskonałości, a Twoje samopoczucie będzie lepsze.

  2. Komunikuj się z innymi
    Bezpośrednia i przejrzysta komunikacja sprzyja dobrej współpracy w każdej dziedzinie życia. Otwarte mówienie o swoich problemach, wątpliwościach i oczekiwaniach sprawia, że negatywne emocje nie kumulują się, więc łatwiej rozładować napięcie. Dobre relacje w pracy pozwalają obniżyć poziom stresu i zwiększyć efektywność pracy. Wiedza pozwala pozbyć się lęków i wyjaśnić ewentualne nieporozumienia.

  3. Naucz się odmawiać
    Praca w służbie medycznej jest bardzo wyczerpująca zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Jeśli masz przeładowany harmonogram, to Twoim pierwszym działaniem powinno być zadbanie o siebie. W przeciwnym razie nie będziesz w stanie dobrze zająć się pacjentami. Jeśli nie możesz komuś pomóc, to powiedz grzecznie, lecz stanowczo „NIE”. Choć to trudne, staraj się przyjmować tyle pracy i odpowiedzialności na siebie, ile jesteś w stanie, by nie czuć się przytłoczonym i wypalonym.

  4. Bądź zorganizowany 
    Dobra organizacja pracy pozwala na wykonywanie zadań terminowo i zgodnie z harmonogramem. Dobrym sposobem będzie prowadzenie własnej listy kontrolnej, na której będziesz wpisywać zadania do wykonania. Pamiętaj także o zachowaniu porządku na stanowisku pracy. Ułatwi to dostęp do narzędzi i sprzętu potrzebnego do skutecznego wykonywania zadań.

  5. Posłuchaj swojego ciała
    Spędzasz cały dzień na nogach, dźwigasz różne, ciężkie przedmioty i ludzi, ciągle chodzisz i doglądasz pacjentów? To może odcisnąć piętno na Twoim ciele. Odbierz komunikat, który do Ciebie wysyła Twoje ciało. Po pracy sprawdź, w którym miejscu na ciele odczuwasz ból. Jeśli np. często bolą Cię plecy to być może powinieneś inaczej przenosić i podnosić rzeczy?

  6. Ćwicz techniki relaksacyjne
    W czasie przerw znajdź spokojne miejsce i ćwicz techniki głębokiego oddychania, by oczyść swój umysł. Uważne, głębokie oddychanie to źródło wielu praktyk relaksacyjnych i jeden z najlepszych sposobów na to, by pozbyć się stresu. Joga, tai-chi czy medytacja są połączone z głębokim oddychaniem. Efekty zobaczysz bardzo szybko. Wstań lub usiądź prosto, powoli oddychaj przez nos – pozwól brzuchowi wypełnić się, a następnie powoli wypuszczaj powietrze przez usta. Nie ma chyba lepszego sposobu, aby się odstresować niż kilka powtórzeń uważnego oddychania przez cały dzień.

  7. Zdrowo się odżywiaj
    Pamiętaj o zdrowej i zbilansowanej diecie. Zawsze zabieraj ze sobą pożywne przekąski na dyżury, nawet nocne. Stawiaj na pełnowartościowe składniki jak warzywa, owoce, nabiał. Odpowiednio się odżywiając, będziesz mieć więcej energii do pracy i zmniejszysz poziom stresu.

  8. Załóż wygodny strój oraz obuwie medyczne
    Odzież medyczną nosisz praktycznie przez cały dzień pracy, dlatego powinna gwarantować Ci wygodę oraz swobodę ruchów. Zbyt obcisły, wykonany z niskiej jakości materiału strój będzie powodować dyskomfort i wpływać na pogorszenie nastroju. Wybierz najlepszej jakości uniform medyczny wykonany z lekkich, przewiewnych i łatwych do czyszczenia materiałów, by czuć się świeżo i swobodnie. Ubrania medyczne są dostępne w różnych kolorach i fasonach, więc każdy może dobrać taki, by nie tylko czuć się wygodnie, ale także modnie się prezentować. Podobnie niewygodne buty mogą powodować ból stóp i wpływać na ogólny dyskomfort. Wybierając antypoślizgowe obuwie medyczne zapobiegniesz bólowi stóp, zapewnisz sobie stabilność i wygodę.

Jak zregenerować ciało i umysł po pracy?

10 sposobów na relaks po pracy

W trakcie pracy nie masz zbyt dużo czasu, by zadbać o siebie, dlatego prawdziwą regenerację musisz zacząć w momencie, kiedy wrócisz z pracy do domu. By odzyskać życiową równowagę, poświęć czas na odpoczynek. Jak zregenerować ciało i umysł w czasie wolnym i pozbyć się stresu? O tym poniżej.

  1. Połóż się i nie rób nic
    To jeden z najlepszych sposobów na odzyskanie sił po długim, wyczerpującym dniu w pracy. Pozwala zarówno umysłowi, jak i ciału zregenerować się. Połóż się na łóżku lub kanapie na choćby 10-15 minut. Jeśli potrzebujesz się zdrzemnąć to pamiętaj, by drzemka była krótka i nie zaburzyła naturalnego cyklu dnia.

  2. Medytuj
    Aby wyrzucić z siebie złe emocje musisz poszukać wewnętrznej równowagi. Jednym ze sposobów jest medytacja. Poświęć kilka minut na medytację, by poczuć się zrelaksowanym i wolnym od stresu. To sposób na to, by dostroić swoje ciało i umysł, zmienić myślenie z negatywnego na pozytywne, poczuć się szczęśliwszym i pełnym nadziei. W czasie medytacji uspokoisz umysł, umożliwisz sobie także lepszą koncentrację na życiu i pracy.

  3. Weź kąpiel lub prysznic
    Jeśli chcesz się odświeżyć, to weź długą kąpiel lub prysznic. Wpuść ciepłą wodę do wanny, wejdź i połóż się na kilkanaście minut. Jeśli nie masz wanny – weź prysznic. Kontakt z ciepłą wodą pozwoli Ci prawdziwie odpocząć.

  4. Załóż wygodne ubrania
    To normalne, że po pracy trzeba się przebrać. To również może sprawić Ci ulgę. W domu nie musisz wyglądać jak modelka na wybiegu – ubierz to, w czym czujesz się najlepiej. Zakładając luźne spodnie dresowe oraz bluzę poczujesz się swobodnie i komfortowo. Zmiana ubioru to drobna czynność, a bardzo pomocna.

  5. Zajmij się swoim hobby
    Po długim dniu ciężkiej pracy w końcu przychodzi czas na zrobienie czegoś, co prawdziwie sprawia Ci radość. Obejrzyj film, ugotuj obiad, pograj na gitarze, zajmij się swoim ogrodem, idź na spacer z psem. Popracuj nad czymś, co lubisz, a nie tym, co musisz.

  6. Bądź aktywny fizycznie
    Powszechnie znanym, skutecznym sposobem na rozładowanie emocji jest aktywność fizyczna. Spraw, by stała się częścią Twojego codziennego harmonogramu. Może to być jazda na rowerze, joga, pilates, bieganie czy każdy inny rodzaj ćwiczeń. Nie musisz być wybitnym sportowcem, by osiągnąć korzyści dla zdrowia. Lubisz pływać, jeździć na rowerze, a może trenować na siłowni? Wprowadź aktywność fizyczną do swojego życia, a na pozytywne efekty nie będziesz musiał długo czekać.

  7. Spotkaj się ze znajomymi
    Jesteśmy istotami społecznymi dlatego też intuicyjnie szukamy kontaktu z innymi ludźmi. Nie chcemy się ukrywać lub być całkiem niezależnymi. Coś tak banalnego jak filiżanka kawy i rozmowa z przyjaciółką może wpłynąć pozytywnie na Twoje samopoczucie. Kiedy jesteś zestresowana, podziel się z innymi swoimi emocjami. Znajomi mogą pomóc Ci znaleźć rozwiązanie, którego nie jesteś w stanie dostrzec samodzielnie. Potrzebujesz pomocy? Śmiało o nią proś.

  8. Posłuchaj muzyki
    Słuchanie kojącej muzyki w znacznym stopniu wpływa na poprawę nastroju. Może obniżyć ciśnienie tętnicze krwi, zmniejszyć lęk. Wielu lekarzy wykorzystuje muzykę w terapii, ponieważ daje znaczące i natychmiastowe rezultaty. Muzyka ma bezpośredni związek z naszymi emocjami. Słuchanie określonego utworu pozwala wrócić myślami do pięknych lub smutnych chwil, wywołać silne wspomnienia, a nawet umocnić więzi z innymi.

  9. Śmiej się dużo i często
    Ile razy słyszałeś, że śmiech jest najlepszym antidotum na wszelkie problemy i dolegliwości? Jeśli chcesz żyć spokojnie i szczęśliwie nie zapominaj o uśmiechu. Kiedy się śmiejesz, będziesz mniej zestresowany, a będąc mniej zestresowanym, będziesz częściej się śmiać. To wszystko przyniesie korzyści Twojemu zdrowiu psychicznemu.

  10. Bądź obecny tu i teraz
    Poświęć trochę czasu, by być bardziej świadomym rzeczy, które są wokół Ciebie. Ciesz się małymi rzeczami i doceniaj to, co masz. Jeśli poświęcisz trochę czasu, by połączyć się ze swoimi zmysłami, to poczujesz się zrelaksowany.

Stres zawsze pod kontrolą

Praca w służbie zdrowia jest stresująca, dlatego tak ważne jest rozwijanie zdrowych nawyków i strategii radzenia sobie ze stresem. Dobre zwyczaje w pracy pozwolą Ci utrzymać pozytywne relacje z innymi, a swoje ciało i umysł w dobrej kondycji. Pamiętaj więc, by po pracy pozwolić swojemu ciału i umysłowi na drobne przyjemności, które oderwą Cię od spraw życia codziennego i sprawią przyjemność. Dzięki temu to Ty będziesz panował nad stresem, a nie on nad Tobą.

powrót do listy

Zapisz się do newslettera!
Najlepsze okazje!